کمد و دراور

کمد و دراور

دراور و کمد با کاربردهای گسترده جهت مرتب کردن لباس ها و سایر وسایل و لوازم اتاق کودک و بزرگسال یک عنصر لازم در فضای اتاق خواب می باشد. بنابراین انتخاب یک محصول متناسب با دکوراسیون و فضای موجود و رنگ و سبک دقیق نیاز به شناخت و بررسی دارد. تولیدکنندگان متخصصی در این زمینه فعالیت دارند که معمولا این محصولات را هماهنگ با لوازم اتاق خواب طراحی و تولید می کنند.

انواع کمد و دراور

انواع کمد و دراور را از جنبه های متفاوتی می توان بررسی و تقسیم بندی کرد. کمد و دراور با توجه به جنس به انواع فلزی، پلاستیکی و چوبی دسته بندی می شوند. یک گروه دیگر از نظر نوع کاربرد برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می باشد که در طرح های کودکانه، نوجوان و بزرگسال ارائه می شود. این محصولات به لحاظ طیف رنگی و نوع سبک مدرن و کلاسیک نیز گونه های مختلفی دارند. در حال حاضر شرکت ها با عرضه انواع دراور در سبک های دراور مدرن، دراور ام دی اف، دراور و آینه و … نیاز بازار را تامین می کنند و با طرح و رنگ های مختلف مشتری ها با سلیقه های متفاوت را بخود جذب می کنند.

انواع کمد و دراور از نظر جنس

محصولات تخصصی کمد و دراور از چوب های متفاوت راش، گردو، ملامینه، ام دی اف و ام دی اف فشرده با روکش ضد خش ساخته می شوند. چوب های طبیعی معمولا برای سبک های کلاسیک دارای نقش و نگارهای مختلف و زیبا به کار می روند که رنگ و جلای خاصی دارند. با توجه به سلیقه ی مشتری چوب های طبیعی در رنگ های براق و مات پوشش دهی می شوند که رنگ براق پرطرفدارتر می باشد و تمیز کردن آن نیز راحت تر است. این درخشندگی و جلای سطح توجه بیشتری را جلب می کند و جلوه ی بسیار باشکوهی به دکوراسیون و فضا می بخشد. معمولا محصولات به سبک مدرن از جنس ام دی اف می باشد و اشکال مختلف هندسی را با آن می توان تولید کرد که سهم بسیار خوبی را از بازار کشورمان به خود اختصاص داده است. (1)

انواع کمد دیواری

کمدها معمولا به صورت آماده با سایزهای متفاوت در بازار موجود هستند اما افراد با توجه به ابعاد اتاق خواب مایل هستند کمدها را به صورت دیواری بسازند که در محل مورد نظر ساخته می شود. کمد دیواری از یک فضای بسته تشکیل شده که معمولا چهار طرف آن کف زمین و دیوارها قرار دارد و فقط درب جلوی آن ساخته می شود و به یک چهارچوب متصل می گردد. انواع کمد دیواری نیز از نظر جنس بدنه شامل تمام لترون، بدنه لترون با درب ام دی اف، تمام ام دی اف و بدنه پلی گلاس تقسیم می شوند. انواع کمد با توجه به ویژگی های ساختاری نیز داری دراور و آینه، دارای میز آرایش، میز تحریر و میز کامپیوتر، همراه با آویز، طبقات، کشو، دراور با درب ریلی یا لولایی و همراه با تختخواب تاشو می باشد. همچنین کمد در انواع سبک طراحی به صورت مدرن و کلاسیک نیز دسته بندی می شوند. (2)

انواع محصولات  کمد و دراور

با توجه به نیازهای امروزی اتاق خواب های منازل و مشتریان، مجموعه ی محصولات کمد و دراور شامل ست سه تایی کمد، دراور و پاتختی و یا ست چهارتایی شامل کمد، دراور، میز آرایش، آینه و پاتختی می باشد. از متداول ترین ابعاد کمد به صورت استاندارد در عرض 80 سانتی متر و ارتفاع 180 سانتی متر می باشد که معمولا دارای 2 کشو بصورت ریلی ساچمه ای با 2 درب کمد که یکی به صورت طبقه ای و دیگری به صورت رگال آویز لباس ساخته می شود. ابعاد استاندارد این کمد با ابعاد مناسب و استاندارد نیازی به نصب ندارد و در انواع اتاق ها به راحتی قرار می گیرد. دراور استاندارد نیز دارای عرض 80 سانتی متر و ارتفاع هر کشو حدود 25 سانتی متر می باشد که دراور جمع و جور و کارآمد برای همه ی اتاق ها باشد. (3)

نکات مهم هنگام خرید دراور و کمد

ابعاد محصول: اندازه یک دراور یا کمد لباس باید با محیط در تناسب باشد. در هنگام خرید باید به اولین نکته عرض، طول و ارتفاع آن دقت کرد که متناسب با فضای مورد نظر باشد. همچنین عمق کشوها و قفسه های داخلی آن باید در نظر گرفته شود.

جنس بدنه: با توجه به کارایی و شرایط محیط استفاده باید جنس مناسبی را انتخاب کرد که طول عمر و دوام آن افزایش یابد و همچنین با دکوراسیون هماهنگ باشد. مثلا جنس فلزی برای فضای خانه با توجه به دکوراسیون چوبی کمتر استفاده می شود.

مقدار وزن: محصولاتی را انتخاب کنید که دارای وزنی مناسب باشند تا جهت تغییر مکان در سایر فضاهای خانه بتوان آن را قرار داد. لازم به ذکر است که جنس دراور و کمد دارای ارتباط مستقیمی با وزن آن می باشد.

تعداد کشوها و درها: با توجه به کاربرد مورد انتظار، دراورها و کمدها باید به گونه ای باشند که علاوه بر جادار بودن امکان تفکیک وسایل شخصی و همچنین لباس ها را داشته باشند. بنابراین باید به فضای داخلی و کیفیت درب ها توجه کرد.

پایه و جنس آن: بعضی از دراورها دارای پایه و بعضی دیگر فاقد پایه هستند. ارتفاع پایه ها به کیفیت آن ها بستگی دارد تا قدرت تحمل وزن کمد و وسایل را داشته باشند و به کفپوش محیط صدمه نزند. محصولاتی با پایه های چرخ دار وجود دارد که به راحتی جابجا می شوند.

رنگ و سبک طراحی: هنگام خرید دراورها و کمدها حتما به رنگ غالب در دکوراسیون منزل و همچنین سبک مدرن و یا کلاسیک دیگر لوازم خانگی منزل باید توجه کرد تا محصولی زیبا و متناسب خرید.

قیمت دراور: از جمله عوامل موثر بر قیمت کمد و دراور می توان به جنس و مواد اولیه ی به کاربرده شده اشاره کرد که جنس چوبی در مقایسه با فلزی و پلاستیکی دارای قیمت بیشتری می باشد. عوامل موثر دیگر، نوع ساخت و مدل است که در یک جنس مثلا چوبی مدل های کلاسیک دارای قیمت بیشتری نسبت به سبک مدرن می باشند.

بالا