مبلمان اداری و رستوران

مبلمان اداری و رستورانی

مبلمان اداری

مبلمان اداری نوع دیگری از مبلمان خانگی است که در قالب رسمی تر شامل میز مدیریت، میز اداری، صندلی اداری، میز کنفرانس و … می باشد که تعداد و ابعاد آن ها بستگی به تعداد پرسنل آن شرکت و اداره دارد.

استاندارد مبلمان اداری

دکوراسیون هر فضای اداری نشان دهنده ی اعتبار آن شرکت است که علاوه بر زیبایی و جذابیت باید دارای استانداردهایی باشد تا کارمندان در ساعت های طولانی اداری احساس راحتی و آسایش کنند. استانداردهایی از جمله ارتفاع مناسب میز، تعبیه کشو و کمدهای مناسب و جادار جهت قراردادن فایل و پوشه ها، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی، زاویه پشتی مناسب با بدن فرد و مبلمان راحتی جهت جلسات و مراجعات ارباب رجوع باید بررسی شود. میزها با اندازه ی استاندارد دارای طول 120 تا 160 سانتی متر و عرض 80 سانتی متر می باشند.
میز مدیریت: مهم ترین مقام اداره مدیریت است که قطعا باید دارای میز و تجهیزات با کیفیت، زیبا باشد و با توجه به ساعات طولانی باید براساس اصول ارگونومی طراحی شود تا آسیب دیدگی فرد طی نشستن پشت این میز کاهش یابد.
میز کنفرانس: فضای کنفرانس در هر اداره و شرکتی باید به صورت مجزا باشد که معمولا شامل میزهای بزرگ با قابلیت نصب تجهیزات صوتی و تصویری روی آن ها می باشد. این میز در طرح و رنگ های متنوع با ابعاد مختلف تولید می شود.
میز اداری : با توجه به تعداد کارمندان هر اداره ای، میز اداری تعداد بیشتری نسبت به سایر مبلمان اداری نیاز دارد. از مهم ترین ویژگی های آن، اشراف کامل مدیر به آن ها می باشد. معمولا برای فضاهای کوچک از میزهای دارای کشو و کمد متعدد با اندازه ی کوچک استفاده می شود و برای فضاهای بزرگ، میزهای بزرگ تر را می توان به کار برد.
صندلی اداری: صندلی اداری باید دارای استانداردهای مناسب از جمله ارتفاع مناسب و قابل تنظیم، انحنای مناسب با گودی کمر، پارچه رویی مناسب ضد عرق و خم شدن پشتی صندلی به عقب تا حدود زاویه ی 110 درجه باشد. همچنین نرمی و سفتی آن باید متعادل باشد زیرا نرمی بیش از حد مانع از چرخش صندلی می شود. یک فاکتور مهم صندلی اداری، قابلیت چرخش به طور کامل است تا کارمند بدون بلند شدن بتواند کارهای خود را انجام دهد. کیفیت گردی لبه نشیمنگاه صندلی باید مناسب باشد تا قسمت خم شدن زیر زانوها فشار وارد نیاید.(1)
پارتیشن اداری: قسمت های مختلف یک اداره و یا شرکت توسط پارتیشن های مختلف از هم جدا می شوند که در دو نوع تک جداره و دو جداره وجود دارند. پارتیشن ها در جنس های مختلف شیشه ای، چوبی، ام دی اف و آلومینیوم وجود دارند که انتخاب یک جنس مناسب به سبک و فضای مورد نظر بستگی دارد.
کانتر: کانترها میزهای کشیده و بسیار پهنی هستند که در بانک ها و ادارات پستی به کار می رود.
کتابخانه و فایل اداری: یک قسمت مهم اداره، نگهداری فایل ها و اسناد محرمانه می باشد که حاوی اطلاعات مهمی هستند. کتابخانه و فایل اداری با تعداد طبقات و فضای تقسیم بندی، اسناد را به صورت دسته بندی شده و منظم حفظ می کنند. (2)

جنس مبلمان اداری

همانند سایر مصنوعات و دکوراسیون چوبی، جنس مبلمان اداری از انواع چوب های طبیعی و ام دی اف به دلیل زیبایی و ماندگاری می باشد. همچنین از روکش های ملامینه و فرمیکا به عنوان پوشش رویی استفاده می شود که عمر میزها را در برابر رطوبت و عوامل محیطی افزایش می دهد. همچنین میز و صندلی های پایه فلزی روکش دار و از جنس مواد باکیفیت و با استحکام سبب می شوند در حین جابجایی و قرارگیری در معرض رطوبت و عوامل محیطی دچار فرسودگی نمی شود. (1)

مبلمان رستورانی

هر نوع مبل و صندلی مناسب رستوران و کافی شاپ را مبلمان رستورانی می گویند. هر مبلمان رستورانی باید یکسری استاندارد ها از جمله ابعاد و ارتفاع مناسب، پشتی استاندارد با زاویه ی مناسب داشته باشد و بتوان آن را راحت جابجا کرد. صندلی ها براساس جنس چهارچوب به انواع چهارچوب فلزی، چوبی، پلیمری و یا پلاستیکی دسته بندی می شوند. در تقسیم بندی دیگر به سه نوع صندلی با پشتی بلند، دسته دار و بدون دسته تقسیم می شوند. همچنین جنس کفی آن ها به صورت پارچه ای، چرمی، چوبی، فلزی و پلاستیکی می باشد. به علاوه انواع میزهای چوبی، ام دی اف، پلاستیکی و فلزی متناسب با نوع صندلی وجود دارد. (3)
انواع مبلمان رستوران
صندلی تونت: نام دیگر صندلی تونت، صندلی لهستانی است و قدمت بسیار زیادی دارد که برای فضاهایی با دکوراسیون کلاسیک استفاده می شود. این صندلی در کنار یک میز به سبک کلاسیک باید قرار بگیرد تا جلوه ی ویژه ای به دکوراسیون ببخشد و آن را نمی توان کنار یک میز مدرن به کار برد.
صندلی ایمز: این صندلی از جنس فایبرگلاس ساخته می شود که به مرور زمان با پارچه و پلی پروپیلن ترکیب شده است و مدل ها و رنگ های متفاوتی ایجاد کرده است. صندلی ایمز دارای پایه های مختلفی است که یکی از پرطرفدارترین آن ها، پایه ی ایفلی است که علاوه بر ظرافت دارای استحکام بسیار خوبی است.
صندلی تولیکس: این صندلی بدنه ای از جنس فلز و رنگی کوره ای است که استحکام و عمر بالایی دارند که برای مکان های پر رفت و آمد مناسب هستند. به علاوه صندلی تولیکس با رویه ی چوبی نیز ساخته می شود که در نوع خود بسیار بی نظیر است. میزهای ساده با چهار پایه فلزی یا چدنی مکمل های مناسبی برای این مدل از صندلی ها می باشند. (3)
کاناپه های رستورانی: کاناپه ها یکی از راحت ترین و مناسب ترین نشیمن ها برای فضای مدرن می باشند که با طرح های متنوعی تولید می شوند. کاناپه پشت بلند که دید دیگر میزها را نسبت به یکدیگر کم می کند اما کمی تکیه دادن به آن در زمان طولانی خسته کننده می شود. کاناپه پشت کوتاه که راحت تر می باشند و دید وسیع تری دارند. کاناپه های دو منظوره که به صورت یک در میان قرار می گیرند و جاهای خالی را با صندلی هایی همانند پاف پر می شود. (4)
رنگ مناسب صندلی های رستورانی
در انتخاب رنگ بايد به روانشناسى رنگ ها توجه کرد.
رنگ آبى: رنگ آبی، رنگ اشتها آورى نمى باشد و در بعضى موارد به عنوان يك ضد اشتها آور عمل مى كند اما اگر با دکوراسیون صحیح انتخاب بشود فضای مدرن و شیکی ایجاد می شود.
رنگ هاى قرمز و زرد: رنگ قرمز و زرد در طراحى داخلى فضاى زیاد به کار می روند که قدرت اشتها آورى فوق العاده اى دارند. این رنگ ها در كنار رنگ ها و متريال هاى خنثى از قبيل پايه هاى فلزى و با صندلى های چوبی، مى توانند به يك تركيب بندى خوب تبديل شوند.
رنگ هاى مشكى، سفيد، خاكسترى و قهوه اى: اين رنگ های خنثی در بسیاری از مبلمان ها به عنوان رنگ پس زمینه به کار می روند که باعث انعطاف پذيری طراحى داخلى می شوند. همچنین سایر رنگ ها را می توان هماهنگ با رنگ خنثی به راحتی استفاده کرد و جلوه ی زیبایی ایجاد کرد.

بالا