لوستر و آباژور

لوستر و آباژور

لوستر، نقطه مرکزی و روشنایی هر فضایی است و تاثیر زیادی در زیبایی و تامین روشنایی محیط‌های گوناگون دارد. لوسترها در انواع مختلف و برای فضاهایی متفاوت از جمله: اتاق خواب، پذیرایی یا نشیمن، آشپزخانه، راهرو، لابی، اداری، ورودی، مسجد، رستوران، کافی شاپ، مغازه، تالار و سایر مکان‌ها تولید می‌شوند. به طور کلی، لوسترها وسایل مدرنی هستند که از شیشه ساخته‌ شده و با اشکال مختلف و با لامپ‌های متنوع برای تامین روشنایی منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند. (1)

آشنایی با انواع لوستر

بر‌خلاف گذشتگان، که تنها با یک چراغ ‌نفتی یا یک لامپ کوچک خانه‌های شان را روشن می‌کردند، امروزه و با ورود به دنیا و زندگی مدرن نیاز به استفاده از لوازم روشنایی مانند لوستر و آباژور، غیرقابل چشم‌پوشی است. با بالا رفتن تقاضا برای خرید لوستر، شاهد عرضه و تولید هزاران نوع از انواع این محصول زیبا هستیم؛ از ساده‌ترین نوع گرفته تا انواع شاهانه و لاکچری. لوسترها براساس کاربرد و همچنین، ساختار و شکل ظاهری‌شان دارای دسته‌بندی‌ و مدل‌های مختلفی هستند از جمله:

لوستر آشپزخانه

از این لوسترها برای روشن کردن فضای آشپزخانه‌ها و همچنین، رنگ و جلا بخشیدن و شیک‌تر شدن فضای آنجا استفاده می‌شود.

لوسترهای کلاسیک

لوسترهای کلاسیک یا آنتیک، در واقع همان لوسترهای سنتی هستند و شامل گروه وسیعی از انواع وسایل روشنایی از جمله: از لوسترهای سقفی و آویز، آباژورهای رومیزی و دیوارکوب‌ها می‌شوند. این نوع از لوستر حالت سنتی خود را حفظ کرده و از بدنه‌ کریستالی، شیشه‌ای و برنجی تشکیل ‌شده و شاخه‌ها یا لاله‌های متعدد و مجللی برای قرارگیری لامپ در آنها دارد که باعث بازتاب بیشتر نور می‌شوند. از لوسترهای کلاسیک سقفی، که نور زیادی هم از خود ساطع می‌کنند، معمولا در سالن و اتاق‌های پذیرایی استفاده می‌شود. همچنین، این لوسترها با نورهای کمتر و غیرمستقیم‌تر برای رویایی و زیباتر کردن اتاق‌‌های خواب‌ کاربرد دارند. علاوه بر این، برای روشن‌تر کردن میز غذا یا شیک‌تر کردن محیط غذاخوری برای مهمانان در بالای میز غذاخوری از لوسترهای کلاسیک به ‌اندازه‌ی دوسوم استفاده می‌شود.

لوسترهای مدرن

منظور از لوسترهای مدرن، لوسترهای جدیدی است که امروزه مورد اقبال بسیاری قرار گرفته است. این لوسترها برخلاف لوسترهای کلاسیک، خیلی پر زرق و برق و دارای ریسه‌های متعدد نیستند و با سادگی و زیبایی تمام ساخته ‌شده‌اند. معمولا این لوسترها دارای جنس‌های چوبی، سرامیکی، برنجی و… هستند. لوسترهای مدرن خود شامل گروه بزرگی از لوسترها هستند که بیشتر آنها حالت فانتزی دارنداز جمله: لوستر سقفی، لوسترهای آویزی تک و چند شاخه، لوستر کریستالی، لوستر اتاق کودک و … (2)

تاریخچه پیدایش و ساخت لوستر

تاریخچه ساخت و استفاده از اولین لوستر‌ها به عنوان ابزاری برای طراحی دکوراسیون داخلی، به قرن ۱۵ میلادی و اروپا باز می‌گردد. در آن دوران استفاده از لوستر، نماد شکوه و ثروت به‌شمار می‌رفت. متریال استفاده شده برای ساخت اولین لوسترها، چوب بود و از شمع هم به عنوان ابزار تامین روشنایی در آنها استفاده می‌شد. این لوسترها با تجمع تعداد بسیار زیادی شمع روی خودشان، روشنایی لازم را تامین می‌کردند. پس از مدتی شمع‌ها جای خود را به گاز دادند و به تدریج روشنایی گازی و لامپ برقی جایگزین آنها شدند. با پیشرفت تکنولوژی و توسعه صنعت روشنایی و دکوراسیون، نمونه‌های کوچک و سبک‌تر لوسترها طراحی و ارائه شدند و اکنون انواع لوسترها را می‌توانید در هر مکانی با کاربردهای گوناگون و تنوع بالا ببینید.

اولین طراحی‌های لوستر هم متعلق به ایتالیایی‌ها بوده ‌است که جرقه استفاده از آنها به عنوان وسیله‌ای دکوراتیو را به جهان ارائه کردند. اما اولین لوسترهای کریستالی در فرانسه ظهور کردند و هنوز هم لوسترهایی مربوط به آن دوران در کاخ ورسای پاریس قابل مشاهده هستند. در ساخت لوستر کریستالی از قاب‌های فلزی و برای تزیین آنها هم از آویزهای کریستالی استفاده می‌شد. کریستال‌های استفاده شده در آن لوسترها، نوعی کوارتز شفاف بودند که با دست تراش داده می‌شدند و کیفیت پایینی هم داشتند. اما به مرور و با استفاده از ماشین‌های تراش، کیفیت کریستال‌ها بهتر شد. کوارتز به دلیل جنس خاصش می‌تواند مانند الماس درخشان و زیبا شود و امروزه هم برای تولید ارزان‌تر در مقایسه با نمونه های شیشه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. (3)

ترفندهای خرید لوستر جدید

در ادامه چند ترفند برای خرید لوستر را به شما آموزش می‌دهیم تا در انتخاب‌های خود دقت بیشتری داشته باشید.

  1. برای تهیه انواع لوستر مدرن پذیرایی ابتدا باید متراژ فضای مورد نظر خود را اندازه گرفته و بدانید به چه سبکی مایل هستید، سپس اقدام به انتخاب و خرید لوستر مورد نظرتان کنید. نشیمن‌های بزرگ با چندین پنجره، روزها نیاز به نور کمتر و درعوض، شب‌ها نیاز به روشنایی بیشتر دارند. به همین دلیل هم باید لوسترهای بزرگ‌تر با تعداد روشنایی بیشتر برای آنجا تهیه شود. اما برای یک فضای آپارتمانی کوچک با پنجره های متناسب با فضا، یک لوستر کوچک نیز پاسخگو خواهد بود.

۲. لوستر آشپزخانه، که دارای مدل‌های جدید و مدرن و بسیار متنوع هستند، یکی از مهم‌ترین وسایل دکوراتیو و روشنایی در هر منزلی می‌باشند. برای انتخاب لوستر آشپزخانه باید به به اندازه آشپزخانه، اپن بودن یا نبودن آن و اینکه در آشپزخانه‌تان میز غذاخوری دارید یا خیر توجه داشته باشید. از سوی دیگر، هر چه آشپزخانه بزرگ‌تر و تعداد کابینت‌ها بیشتر شود نور بیشتری در فضا نیاز خواهید داشت. باید توجه کرد که رنگ کابینت‌ها هم نقش مهمی در بازتاب نور دارند. همچنین، باید به نوع لامپ‌هایی که برای لوستر انتخاب می‌کنید، توجه داشته باشید. برخی لامپ‌ها بیشتر جنبه تزئینی دارند و برخی دیگر هم علاوه بر نور، میزان زیادی گرما تولید می‌کنند.

۳. نکته مهم بعدی، مربوط به در خرید انواع آباژورهاست. برای سالن‌های بزرگ و ورودی‌های لابی‌ها بهتر است از آباژورهای مدرن و زیبا استفاده کرد و برای محل‌هایی که مبلمان قرار گرفته، آباژور کنار مبلی بسیار کاربردی و مجلل را مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این، نور تولید شده توسط آباژورها با توجه به کلاهک‌شان کمی به سمت بالا و بیشتر به سمت پایین بدنه‌شان پخش می‌شود. حال اگر کلاهک آباژورها دارای طرح و رنگ‌بندی خاصی باشد، نور زیبایی را به اطراف نیز منتشر می‌کنند. به همین دلیل، هنگام خرید آباژورها مهم‌ترین نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید توجه به جنس کلاهک یا شید آنها است. (4)

همه چیز درباره انتخاب و خرید آباژور

شاید بتوان گفت آباژور همان لوستر قابل جابجایی است که بیشتر جنبه دکوراتیو و تزیینی دارد، در عین حال می‌تواند ابزار خوبی هم برای تامین روشنایی و نورپردازی باشد. آباژورها هم انواع مختلفی دارند از جمله:

آباژور رومیزی

آباژورهای رومیزی با خطوط عمودی در میان خطوط افقی مبلمان و سایر اجزای دکوراسیون، ابزاری دکوراتیو به حساب می‌آیند و البته نقش مهمی هم در تامین نور فضای داخلی منزل یا محیط کار دارند. آباژورهای رومیزی هم انواع گوناگونی دارند: از مدل‌های کلاسیک با پایه‌های چوبی و منبت‌کاری شده تا طرح‌های مدرن با پایه‌های فلزی. علاوه بر این، کلاهک آباژورها هم انواع متفاوتی دارند از جمله پارچ‌های، کریستالی و کاغذی. آباژور‌هایی که کلاهک چین‌دار و پایه‌های مجسمه‌ای و سنگی دارند، جزو طرح‌های کلاسیک محسوب می‌شوند. در مقابل، آباژور‌هایی با پایه‌های تک رنگ و ظریف با کلاهک‌های ساده، جزو آباژورهای مدرن‌تر هستند.

آباژور فانتزی

آباژور فانتزی اغلب رنگ‌های پاستلی و شاد دارد که می‌تواند در بخش‌های مختلف دکوراسیون مورد استفاده قرار گیرد و البته بهترین انتخاب برای اتاق خواب یا اتاق کودک هستند.

آباژورهای مدرن

آباژورهای مدرن، که معمولا تمام چوب یا مشبک هستند، به دلیل شیارهای بدنه‌شان سایه جذابی به وجود می‌آورند و علاوه بر روشنایی، باعث ایجاد حس گرما در محیط هم می‌شوند.

آباژورهای ایستاده

آباژور های ایستاده اغلب برای دکوراسیون نشیمن، کنار یک مبل تک یا میز و پر کردن فضاهای خالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در انتخاب و خرید آباژورهای ایستاده به سبک دکوراسیون و به ویژه مبلمان خود دقت کنید. خرید آباژور کلاسیک برای فضایی مدرن، جذابیت ندارد مگر آنکه سبک دکوراسیون تلفیقی را برگزیده باشید.

بالا